Training

Acht weken 

In de achtweekse mindfulnesstraining wordt oosterse meditatie verbonden met westerse psychologie.

Jon Kabat-Zin heeft deze methode (Mindfulness Based Stress Reduction) eind jaren ’70 ontwikkeld aan het “University of Massachusetts Medical Center.

Inmiddels hebben duizenden mensen over de hele wereld  de training gevolgd en er is veel onderzoek gedaan naar de effecten.

 

Praktisch

Het is een praktische training, je leert door te doen. Iedere bijeenkomst doen we begeleide bewegingsoefeningen, zit- of loopmeditaties. We bespreken de oefeningen en het huiswerk na tijdens de bijeenkomsten.

Het zijn eenvoudige oefeningen gericht op tot stilstand komen, kijken naar en omgaan met wat zich aandient

 

Oefenen

Het beoefenen van aandacht, het trainen van de geest om bij elk moment te blijven, gaat niet vanzelf. Het kost tijd, aandacht en energie. In de training wordt daar een solide basis voor gelegd.

Het grootste deel van de training doe je thuis, door dagelijks drie kwartier tot een uur tijd voor jezelf te nemen om de oefeningen en de opdrachten uit te voeren.

Het blijkt dat hoe vaker je oefent, ook na afloop van de training, hoe meer momenten en ervaringen je gaat krijgen waar je met onverdeelde aandacht bij bent.

Je ontvangt een werkboek en cd’s met oefeningen waarmee je tijdens de 8 weken kan trainen en die je naar eigen behoefte ook na de training kan gebruiken.

In de tweede helft van de training is er een stilte/oefendag. We proberen die dag de geleerde oefeningen, in stilte, in praktijk te brengen.

Comments are closed