Mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is de techniek om met aandacht te leven. Aandacht voor jezelf, aandacht voor anderen, aandacht voor je werk of bezigheden en aandacht voor, hoe dit allemaal met elkaar in balans te houden.

Mindfulness is in Nederland en daar buiten zeer succesvol en in opkomst, zowel in de lichamelijke als in de geestelijke gezondheidszorg. Ook in het bedrijfsleven en in het particuliere circuit worden mindfulnesstrainingen aangeboden aan mensen die last hebben van stress of die hun leven “gewoon” met meer rust en harmonie willen leiden.

Stress is onvermijdelijk, werkdruk, ziekte, gebeurtenissen binnen of buiten je eigen invloedsfeer kunnen een belangrijke oorzaak zijn van stress.

Met mindfulness leer je bewust omgaan met spanning en stress. Je leert vaker een stapje terug te doen..

Je leert beter te reageren op hoe het leven op je af komt. Je leert een bewuste keuze te maken, wat die keuze dan ook is. Je staat even stil bij het feit dat er een keuze te maken is. Niet meteen doen, maar ervaren wat er op dit moment is.

Dit is een vaardigheid die te trainen is. Een stapje terug doen en kijken wat er nu eigenlijk gebeurt.

 

Omschrijving van mindfulness

Toch is het niet zo gemakkelijk om mindfulness kort te omschrijven. Mindfulness- of aandachttraining heet in het Engels voluit “Mindfulness Based Stress Reduction” (MBSR). Letterlijk vertaald betekent dit: stressreductie op basis van het trainen van aandacht. Dat is dan ook wat in een mindfulness-training gebeurt: het trainen van de geest, het oefenen van aandacht. De deelnemers oefenen om aandachtig aanwezig te zijn bij het huidige moment, bij het nu, in plaats van steeds meegesleept te worden door gedachten over het verleden of te piekeren over de toekomst.

Het woord mindfulness wordt vaak vertaald met opmerkzaamheid, bewustheid, aandachtig zijn of wakker zijn. Jon Kabat-Zinn, de Amerikaanse grondlegger van de aandachttraining, definieert mindfulness als “bewust aanwezig zijn in het hier en nu, zonder te oordelen.

 

Waarom Mindfulness?

Mindfulness kan ons leren om helder en objectief waar te nemen wat er nu is aan gedachten, lichamelijke gewaarwording of emoties, zonder daarover te hoeven oordelen, erover te fantaseren of te piekeren. Dat is bewustwording en daar begint het mee. Als je meer “in het moment” leeft, gaan gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens vervolgens ook minder makkelijk met je op de loop. Je kunt ze – mild, met wat afstand en wat humor- waarnemen zoals ze komen én ook weer gaan. Je kan er op een nieuwe, meer ondersteunende manier mee omgaan omdat je je er minder door laat meeslepen. Ook wordt dan duidelijk dat je niet altijd op dezelfde, automatische manier hoeft te reageren: je gaat opmerken dat je kunt kiezen hoe je reageert op een situatie, een gevoel of een gedachte. Daardoor geeft mindfulness veel mensen ook een gevoel van keuzevrijheid, van ruimte.

 

Voor wie?

De training is voor iedereen die de kwaliteit van zijn leven wil verbeteren, beter wil omgaan met moeilijke emoties, minder wil piekeren, bewuster en rustiger wil leven. Het is een training voor mensen die niet alleen maar passief willen afwachten, maar zelf actief willen bijdragen aan hun eigen welzijn.

 

Mensen hebben het altijd al gedaan

de stilte opgezocht

 

Niet om aan de werkelijkheid te ontsnappen

maar om te stoppen en te kijken

met milde open aandacht

 

Om de soms haast ondraaglijke kramp te lossen

waar de maalstroom van het leven

ons telkens weer lijkt toe te dwingen

 

Om met

meer moed

meer energie

meer creativiteit

meer mededogen

meer vrijheid

in het leven te staan

 

er midden in

 

(Edel Maex)

voor meer informatie mail met info@werkmetaandacht.nl

 

Comments are closed